|
|
|
|
|
|
Het is nu 17 jun 2026, 15:36
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
fibula 2 / Laat LaTène draadfibula Heeren type 9a 150 voor - 50 na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
wimvanschaijk
|
 fibula 2 / Laat LaTène draadfibula Heeren type 9a 150 voor - 50 na Chr.
Materiaal: koper
Afmeting: als ik het meetlint er overheen buig 8 a 9 cm
Gewicht:80,2 gram
Beschrijving van het voorwerp: open naaldvanger lijkt mij.
Ook graag dtm een met open naaldvanger heb ik nog niet. dank allen. gr wim
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 mei 2026, 23:30 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: fibula 2
Ik gok even op een Laat Latène draadfibula maar moet hem nog even goed bestuderen.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 30 mei 2026, 09:44 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Ik gok even op een Laat Latène draadfibula maar moet hem nog even goed bestuderen. Inderdaad een LLT-draadfibula Heeren type 9a met een opengewerkte naaldhouder Dit type komt vooral voor in en rond het rivierengebied. Datering zo tussen 150 voor en 50 na Chr. Past dus mooi qua datering bij de kapfibula. Jammer van de verbuiging maar op zich weer een mooi apart type. Afbeeldingen uit Fibulae uit de Lage Landen
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 30 mei 2026, 16:18 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: fibula schreef: Ik gok even op een Laat Latène draadfibula maar moet hem nog even goed bestuderen. Inderdaad een LLT-draadfibula Heeren type 9a met een opengewerkte naaldhouder Dit type komt vooral voor in en rond het rivierengebied. Datering zo tussen 150 voor en 50 na Chr. Past dus mooi qua datering bij de kapfibula. Jammer van de verbuiging maar op zich weer een mooi apart type. Afbeeldingen uit Fibulae uit de Lage Landen Hieronder ook nog de beschrijving uit Fibulae uit de Lage Landen van dit type: Fibula met onderdraadse constructie bestaande uit vier windingen van de spiraal (constructie 4), dunne rond gebogen beugel met ronde of ruitvormige doorsnede die zonder beugelknop of andere onderbreking overloopt in een scherpe voet, meestal voorzien van een opengewerkte of eenmaal doorboorde naaldhouder.De spelden met opengewerkte naaldhouder worden subtype 9a genoemd en die met dichte of eenmaal doorboorde naaldhouder subtype 9b. Lastiger is de scheiding tussen deze draadfibulae, die veelal in de Late IJzertijd circuleerden, en de vroeg- en midden-Romeinse draadfibulae, die slechts in weinig aspecten van dit type afwijken. Een eerste verschil is dat de draadfibulae van deze groep een bol beugelverloop kennen, die van beugel naar voet dezelfde lichte ronding houdt, zoals de Nauheimfibulae; daarentegen kennen vroeg-Romeinse draadfibulae een zwakke S-vorm, waarbij de welving van beugel naar voet van richting verandert. Een tweede verschil is de aanhechting van de naaldhouder aan de beugelonderzijde: bij het uithameren van de naaldhouder is bij de laat-La Tène draadfibulae de voet geheel plat gehamerd, terwijl bij vroeg-Romeinse draadfibulae alleen de naaldhouder is gehamerd terwijl de ronde doorsnede van de beugel nog intact is.De welving van de beugel is lastig te beoordelen door de verbuiging maar van een s-vorm zoals bij de gewone draadfibula lijkt met geen sprake. De aanhechting van de naaldhouder (geheel platgehamerd) lijkt me zeker van toepassing. Zeker als je kijkt naar voorbeeld 1 en 3 hierboven en naar het feit dat de bovenkant van de naaldhouder echt plat gehamerd is. Ik heb de kenmerken hieronder nog eens apart neergezet. Jammer dat de naald weg is waardoor ook een gedeelte van de constructie verloren is gegaan.
|
| 02 jun 2026, 10:36 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
 Re: fibula 2 / Laat LaTène draadfibula Heeren type 9a 150 voor - 50 na Chr.
Dank joost voor je inzet. gr wim
|
| 02 jun 2026, 23:13 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|